Monday, November 30, 2009

TDS-EQ

Pagi ini ke kedai gunting rambut Nawi. Saya telah menggunting rambut dengan Pak Nawi sejak saya masih belajar di MRSM Pengkalan Chepa lagi. Pak Nawi sekarang telah berumur hampir 70 tahun. Beliau adalah juara pertandingan menggunting rambut seluruh Thailand pada tahun 70an dan dianggap sifu dalam kerjaya menggunting rambut. Bayaran sekali menggunting plus cuci rambut dan cuci telinga hanyalah rm20 sahaja. Lebih penting banyak 'petua petua' tertentu yang boleh saya dengari dari Pak Nawi selama 2 jam beliau menyelesaikan 3 perkara gunting dan cuci tadi. Dalam kata lain, I learned some real good lessons in the barbershop.

Kehidupan ini sememangnya begitu, kita belajar di mana mana dan dengan sesiapa sahaja jua. Di alam yang bebas merdeka ini,terlalu banyak dugaan yang perlu dilalui. Berbekalkan 'training,discipline and strategy' (TDS) kita akan mampu menempuh ke gerbang jaya. TDS itu bermaksud bertatatertib memaksa diri membina kekuatan dengan menunaikan segala kewajipan yang perlu bagi mencapai matlamat yang diimpikan. Setiap hak mengandungi tanggungjawab, setiap kesempatan suatu kewajipan dan setiap kekayaan suatu pengabdian. "Seseorang yang memikul kayu di belakangnya untuk dijual, lebih baik daripada ia meminta minta yang belum tentu orang hendak memberinya" (maksud hadis)

Saya banyak belajar dalam kehidupan ini, "Jangan berhenti berjalan setiap kali mendengar anjing menyalak". Tekun terhadap kewajipan dan membiarkan umpat keji orang adalah jawapan terbaik terhadap fitnah. Ada kalanya kemenangan terbesar adalah dengan jalan mengalah, berundur selangkah, menentu arah, bersama mesyuarah sebelum bergerak lebih terserlah demi masa depan yang lebih cerah. Percubaan percubaan yang lebih besar dalam kehidupan seringkali hadir sebagai persiapan yang diperlukan bagi mempersiapkan kita untuk melakukan perkara yang lebih besar pada masa depan. Orang berhajatkan ros, hendaklah mengambil durinya.

Saya sangat sukakan gambar di atas. Asalnya di ambil dari iklan Singapore International Airlines (SIA). Gambar antara Singa dan Rusa. Setiap kali bangun pagi, Singa akan berkata kepada dirinya, hari ini aku perlu berlari laju bagi menangkap mangsa. Rusa juga, setiap kali bangun pagi akan berkata kepada dirinya, aku perlu berlari lebih laju lagi agar tidak ditangkap pemangsa. Gambar ini mengajar saya untuk ' recognize the huge resorvoir of energy, enthusiasm and strength' yang dipunyai oleh setiap orang daripada kita. Gambar ini mengajar saya agar sentiasa bangun dan berlari. Takut mengejar bagaimana hendak berlari.

Keyakinan, kemahiran, motivasi dan pilihan untuk berjaya adalah formula yang saya pelajari dalam mengejar matlamat. Beberapa minggu lepas saya mengambil ujian EQ. Markah saya adalah 152. Saya tidak bermaksud bangga diri. Barang dijauhkan sifat seumpama itu. Tetapi bila markah EQ seumpama itu, saya fikir latihan dan percubaan yang saya lalui selama ini berbekas. Antara komen yang saya dapati terhadap diri saya tentang capaian itu.. "seriously though, your whole 'don't worry, be happy ' philosophy is really what defines emotional intelligence. You are warm, open and very optimistic. You know how to act approriately, even if you don't feel like it. You are a good communicator and you have little difficulty with personal relationships - even when you are dealing with difficult people. In general, you are successful, capable, together person. You got what you want out of life "... Alhamdulillah..

Selalunya segala halangan adalah sekadar mental obstacles semata mata. Saya amat percayakan betapa "orang tidak letih berusaha akan berjaya". Tiada kesenangan yang lebih besar dari bekerja. Kebijaksanaan Benjamin Franklin mengingatkan, "Orang yang mempunyai pekerjaan, ia mempunyai kekayaan". Saya bertekad akan bekerja sehingga ke akhir hayat. 'Allah SWT amat menyukai orang orang Mukmin yang mempunyai pekerjaan ' (maksud hadis)

No comments:

Post a Comment