Wednesday, November 25, 2009

MINDA CINA SIRI 2


Kita sering terlupa hubungan akrab antara bahasa dan budaya. Bahasa mengandungi pati diri budaya. Ia memberikan perisa serta roh kepada budaya dan seumpama pintu yang membolehkan kita masuk ke dalam dan memahami budaya sesuatu bangsa itu.

Pengaruh bahasa kepada nilai, sikap dan kelakuan manusia adalah sangat jelas. Kekangan antara sesama insan dalam berkomunikasi di katakan antara faktor penyumbang kepada kekacauan dunia hari ini. Penterjemahan subjek teknikal adalah mudah, tetapi cubaan untuk menterjemahkan sikap dan nilai yang membudayai satu satu bangsa adalah sukar dan hampir mustahil.

Ketidak fasihan kita dalam satu satu bahasa akan menjadi batu penghalang bagi kita memahami lingkungan budaya bangsa itu, seumpama kita cuba untuk mandi dan dalam waktu yang sama memakai waterproof suit. Lantaran itu adalah sukar untuk kita memahami China dan orang Cina, kalau kita tidak memahami Hang zi (Hahn jee) ataupun 'chinese characters'.



Hang zi adalah sistem penulisan Cina berasaskan ideagraphs. Han zi 'characters' adalah bersumberkan kepada lukisan bergambar yang telah digunakan di China sejak 3000 tahun dahulu. Archeologists telah menemui 4600 individual characters yang dilakar atas tulang binatang, kulit kura kura, pelepah kayu, batu dan sebagainya. Dengan peredaran masa, lukisan dan lakaran ini menjadi semakin tersusun dan menjelang 1000 B.C ianya telah berevolusi menjadi ideograms seperti yang kita lihat pada hari ini.

Menerusi proses evolusi ini, ideographs telah berkembang mencapai 60,000 characters. Dictionary terkenal kwangxi menyenaraikan 47,031 characters. Begitupun untuk dianggap 'celik Cina' ataupun complete literacy dalam China moden hari ini, dalam maksud boleh membaca akhbar dengan lancar cukuplah dengan mengenal 3,500 hingga 4,000 characters. Manakala seorang well educated chinese boleh mengenal antara 6000-7000 characters. Setiap perkataan akan terbina dari satu, dua, tiga atau kadang kadang sampai 20 characters.


Perlu difahami, setiap ideograms ini akan menjadi pictorial image kepada benda, konsep hatta bunyi. Sekaligus ianya adalah 'hidup dengan makna' dan akan mengembalikan ingatan kepada zaman kebesaran dan keagungan tamadun China dahulu kala. Lantaran makna kepada pictographs ini bersifat universal maka ianya akan membawa makna yang serupa bila ianya ditulis, tidak kira apa jua bahasa atau dialek yang dipertuturkan oleh etnik Cina itu.

Kebijaksanaan merentasi etnik ini menjadikan semua orang Cina yang terdidik akan boleh membaca characters, dan fenomena luar biasa inilah yang mempersatukan seluruh China. Sesuatu yang tidak ada dalam abjad roman dan terlihat sebagai kekurangan yang nyata dalam penggunaannya dan pengaruh Latin dan dunia Barat.

Han zi bagaikan udara yang memberikan nafas kepada budaya China dan menjadi vehicle utama dalam menyambung warisan budaya dari satu generasi terdidik kepada generasi keluarga berikutnya. Dalam setiap keluarga Cina yang terdidik, anak anak akan menghabiskan banyak masa untuk menghafal bacaan beberapa ribu Hang zi dan kemudiannya belajar menulis dengan mahir. Kebolehupayaan menulis Han zi dengan kemahiran profesional akan menjadi hallmark kepada budaya tinggi seorang individu dan selalu dianggap sebagai syarat penting untuk berjaya dalam pelbagai bidang kehidupan.

Belajar untuk membaca dan menulis/melukis 3000-4000 characters akan memberikan impak besar kepada pembentukan watak seseorang pelajar bahasa Cina. Mereka akan menguasai kemahiran fizikal tangan, minda pula akan dikondisi untuk mengenal forms dan hubungannya dengan benda benda di sekitar serta terlatih untuk melakukan sesuatu dengan penuh ketelitian, ketepatan dan methodical manner.


Alphabet Roman hanya mengandungi 26 huruf, sedangkan untuk boleh lancar membaca ideograms Cina kita perlu menguasai sekurang kurangnya 3500 -4000 characters dan ada di antara characters ini memerlukan sampai 20 strokes untuk menulisnya mengikut cara dan susunan yang betul. Begitupun kebanyakan characters hanya memerlukan antara 10 strokes untuk menulisnya.

Apa yang dipanggil 'Han zi training' ataupun 'the power of characters' ini mengajar semua pelajar bahasa Cina untuk menghargai impak fizikal dan mental yang perlu dihayati bagi menulis characters tersebut, menghafalnya dan menguasainya. Latihan ini lah yang banyak membentuk perwatakan dan personaliti pelajar bahasa Cina.


Sejauh manakah 'the power of language ' akan terus mempersatukan China dan dapat menahan godaan ekonomi kapitalis, orientasi pengguna dan masyarakat demokrasi yang di bawa oleh barat, sesuatu yang amat menarik untuk sama sama kita saksikan.

No comments:

Post a Comment