Thursday, November 26, 2009

FACEBOOK



1. Saya ingin memulakan dengan meminjam kata kata Lord Afrebry, "sebahagian besar pangkal keberuntungan atau kecelakaan kita adalah kepandaian atau kesalahan kita memilih teman dalam pergaulan". Saya baru menyertai Facebook, hampir 2 minggu lepas. Dalam tempoh itu saya telah dapat berhubung semula dengan lebih dari 150 orang sahabat, sebilangan besar darinya adalah teman teman semasa di MRSM dahulu. Begitu cepat masa beredar, begitu pantas waktu berputar dan terlalu jauh rasanya jarak yang memisahkan.

2. Ramai dari teman mempunyai kerjaya di Kuala Lumpur, sebahagian bekerja di luar negara dan sebilangan lagi bertaburan di merata pelusuk negara. Tidak mungkin terjangkau dengan fikiran lama untuk bertemu semula, walaupun seketika, lantaran masing masing sibuk belaka, mencari rezeki menyara kelurga, membesarkan puteri dan putera dan ada pula sibuk mencipta nama, masyhur di persada negara.

3. Begitupun Facebook memungkinkan segala kemustahilan ini menjadi kenyataan. Sudah lama benar saya diingatkan oleh teman teman agar menyertai Facebook. Tetapi semua itu tidak berlaku, sehinggalah saya membaca buku Conneted, The Surprising Power of Our Social Networks and How They Shape Our Lives tulisan Nicholas A. Christakis (profesor medical sociology di Harvard Medical School ini tersenarai oleh Time Magazine sebagai 100 orang yang paling berpengaruh di dunia pada tahun 2009) dan James H.Flower (lulusan PhD dalam politics dari Harvard University, sekarang bertugas di University of California, San Diego)

4. Keterujaan saya dalam mengguna, memahirkan diri dan memanfaatkan Facebook adalah nyata. Kadang kadang saya seumpama screenagers yang menghadap notebook hampir 6 jam sehari. Lebih menarik, bila saya mengetahui salah satu faktor kemenangan Barrack Obama dalam 2008 presidential election adalah kerana kesediaan Obama menggunakan the power of online social networks and social (person-to-person) media.

5. Dalam mencapai maksud ini, Obama telah merekrut 2 orang manusia yang sangat berbakat untuk menguruskan on line campaign, iaitu Joe Rospars, yang telah membantu kempen Howard Dean pada tahun 2004 dan seorang lagi Chris Hughes, salah seorang dari co-founder Facebook. Hughes telah membina social networking site My. BarrackObama.com yang pada waktu kemuncak pernah di 'logged' oleh 1.5 juta akaun.

6. Pengguna memanfaatkan site ini untuk membincangkan soal calon, sumbangan kewangan dan mengaturancang aktiviti sosial dalam dunia sebenar. Menerusi perancangan maya ini, sepanjang tempoh kempen, 150 ribu campaign-related events telah pun dijalankan di 50 buah negeri. Mereka juga telah berjaya mendapat $600 juta dana dari 3 juta orang penyumbang bagi membiayai kempen Obama.

7. Catatan di atas adalah sebagai sebahagian dari kehebatan kuasa networking Facebook. Facebook diasaskan pada 28 Oktober, 2003 oleh Mark Zuckerberg dan rakan rakan iaitu Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes. Facebook dilancarkan pada February, 2004 di Cambridge, Massachusetts, USA dan sekarang ini mempunyai ibu pejabat di Palo Alto, California, Dublin, Ireland dan Seoul, South Korea. Pada January, 2009 Computer.com telah menyenaraikan Facebook sebagai most used social network, meletakkan myspace di tempat kedua.

8. Hari ini, percakapan Facebook boleh dibuat dalam hampir 70 bahasa dan dialek dan negara maya Facebook ini dihuni oleh 300 juta orang. Adalah sukar untuk di anggar nilai pasaran Facebook kerana pada Oktober, 2008, Zuckerberg dilaporkan berkata, "I dont think social network can be monetized in the same way that search did.. in three years from now we have to figure out what the optimum model is "...

9. Pada September, 2009, Facebook memaklumkan bahawa mereka telah mencatat aliran tunai positif buat pertama kalinya. Kalau di ambil kira, pembelian 1.6% saham Facebook pada harga $240 juta pada Oktober, 2007, oleh Microsoft nilai Facebook adalah sekitar $15 bilion. Sebelum itu, pada November, 2007 Billionaire Hong Kong Li Ka-shing telah melabur sebanyak $60 juta dalam Facebook.

10. Facebook amat menarik kerana ianya mempunyai banyak features. Walls, Pokes, Photos, Status, Gifts dan News Feed adalah antara contoh contoh features dalam Facebook. Adalah dikatakan lebih dari 2 bilion foto telah di 'uploaded' kepada Facebook site setiap bulan. Saya tidak bermaksud untuk memperincikan semua ini kerana saya masih baru dalam Facebook tetapi kesemua pemerihalan di atas mengingatkan saya akan 5 rukun asas dalam membina hubungan rangkaian.

11. Pertama, Orang yang menyisihkan diri daripada pergaulan tidak akan mencapai kemajuan. Pergaulan itu menceriakan dan menajamkan ingatan. Justeru itu manusia sememangnya suka kepada perhubungan. Ini adalah contoh nyata kepada homiphily. Birds of a feather flock together- dalam kata lain manusia suka kepada keserupaan dan kebersamaan (love of being alike). Kita membentuk network kita.

12. Kedua, Network kita membentuk kita. Tempat kita dalam network amat memberi kesan kepada penghidupan kita dan seorang yang mempunyai ramai kawan akan hidup lebih ceria dari seorang yang kurang berkawan. Sebab itu, kita diingatkan 'jangan bergaul dengan manusia, selain daripada orang yang dapat memberikan kebaikan kepadamu dan diri mereka'.

13. Ketiga, kawan akan membuakkan pelbagai kesan kepada kita. Tentu saja, social networks akan 'mengangkut' pelbagai kesan dari seorang kepada yang lain. Kehidupan itu adalah tiru meniru dan pindah memindah. Syair Arab menyebut, ' darihal seseorang tak usah kau tanya, tetapi tanyai lah siapa temannya, sebab tiap tiap teman adalah meniru temannya'.

14. Keempat, kawan kepada kawan kepada kawan juga boleh memberi pengaruh kepada kita. Tertarik saya untuk berkongsi kajian yang dibuat oleh psychologist Stanley Milgram pada tahun 1968 yang membuat pemerhatian kepada 1424 orang pejalan kaki pada satu petang di musim sejuk di New York City. Milgram telah meletakkan stimulus crowds yang berpura pura berhenti dan mendongakkan kepala melihat ke arah sebuah tingkap, di tingkat 6 bangunan berhampiran.

15. Singkat bicara, bila seorang sahaja diletakkan sebagai stimulus crowd hanya 42% sahaja dari pejalan kaki itu yang ikut mendongak melihat ke atas. Sebaliknya bila di letakkan 15 orang sebagi stimulus crowd ,86% dari pejalan kaki itu akan ikut mendongak melihat sama. Kajian ini juga mendapati 'the power of 5', maknanya 5 orang adalah bilangan yang paling optimum untuk mewujudkan stimulus crowd. Sebarang penambahan lebih dari 5 orang tidaklah menunjukkan peningkatan ketara dari segi daya pengaruh untuk ikut serta bersama meniru.

16. Kelima, semua network ada jangka hayat masing masing. Kita tidak boleh faham gelombang gerakan network dengan melihat atau menanyai seorang individu kerana network adalah himpunan kepada pelbagai individu yang selalunya mempunyai pelbagai cita rasa, sikap dan pendirian. Seumpama kek ianya adalah campuran dari pelbagai bahan dan perisa. Kek tidak mempunyai rasa tepung ataupun telor, sebaliknya adunan dari pelbagai rasa itu memberikan rasa tersendiri kepada kek - 'the whole comes to be greater than the sums of its parts'

17. Gelombang network Facebook ini pada saya sama seperti gelombang manusia yang mula terbentuk dan dilihat semasa pertandingan World Cup di Mexico pada tahun 1986. Fenomena gelombang manusia dalam stadium ini yang di kenali sebagai La Ola ini bergerak dalam arah jam dan secara konsisten bergelombang pada kelajuan '20 seats per second' tidak pun di orchestrated oeh sesiapa ataupun ada arahan dari ketua yang memakai 'megaphone atop a cooler'.

18. Gelombang network ini ada ritma hayatnya..... dan menerusi Facebook saya rasa bagaikan sedang berada dalam pergaulan maya yang membentuk kepercayaan dan keyakinan diri.

No comments:

Post a Comment