Sunday, November 22, 2009

FALSAFAH PENSIL

Seorang cucu memerhatikan neneknya sedang menulis. Daklam asyik cucu bertanya, "Apakah nenek sedang menulis cerita tentang kehidupan kita? Tentang apa yang kita selalu lakukan?"

Nenek itu berhenti menulis dan berkata kepada cucunya, "Nenek sedang menulis tentang cucu, tetapi apa yang lebih penting dari perkataan yang sedang nenek catat, adalah pensil yang sedang nenek guna. Nenek berharap cucu akan menjadi seumpama pensil ini tatkala dewasa nanti"

Merasa hairan dengan tuturan neneknya itu, cucu itu tidak berkelip memandang akan pensil yang ditunjukkan oleh neneknya itu. Sekilas pandang, tiada bezanya dengan mana mana pensil yang sering dia gunakan selama ini.





Melihat cucunya yang sedang tajam mata memerhati dan terus telinga mendengar, nenek menyambung lagi, "Kehidupan ini banyak bergantung kepada kebolehupayaan kita melihat sesuatu dan kalau kita boleh meneladani 5 kualiti yang ada pada pensil, cucu akan sentiasa berdamai dengan diri, hidup harmoni di dunia dan berjaya mencapai banyak kejayaan dalam kehidupan."

"Kualiti pertama, cucu berupaya untuk mencapai Banyak kejayaan besar dalam kehidupan. Begitupun, jangan sesekali lupa kepada 'Tuhan' yang membimbing takdir kehidupan kita. Tuhan sentiasa ada untuk membimbing kita dengan rahmat dan kasih sayangnya. Kita boleh merancang perjalanan dalam kehidupan tetapi stiap kali kaki kita melangkah tentu saja dengan keizinanNya. Seumpama pensil yang akan hanya boleh menulis kalau ada tangan yang menggerakkanya".

"Kualiti kedua, sekarang dan bila bila pun, sebaik saja mata pensil tumpul, pensil perlu dipertajamkan dengan menggunakan "sharpener"(penajam pensil). Kebolehan pensil menahan sakit tatkala sedang ditajamkan, akan menjadikan pensil lebih tajam dan elok penulisan. Kebolehan mengharung dugaan dan cubaan dalam kehidupan akan menjadikan cucu seorang insan yang sentiasa lebih baik pada masa depan".






"Kualiti ketiga, pensil sentiasa ada kawan kedua yang bernama "eraser" (pemadam). Eraser akan bertindak segera memadamkan kesalahan yang ada. Kehidupan ini penuh liku dan simpang. Memperbetulkan keadaan, memadam kesilapan bukan kesalahan. Ia sekadar memudahkan kita mencari jalan lurus dalam kehidupan".


"Kualiti keempat, apa yang menjadikan pensil berguna bukanlah kayu luaran yang membentuk rupa wajah pensil, sebaliknya graphite di dalam pensil. Justeru itu dalam kehidupan wahai cucu ku, sentiasa beri tumpuan kepada isian dalaman. itulah hakikat yang inti dalam kehidupan".


"Akhirnya, kualiti kelima adalah pensil sentiasa meninggalkan catatan terindah yang sentiasa kekal untuk bacaan. Begitu juga kehidupan mu nanti wahai cucu ku.. setiap apa yang kita lakukan pasti meninggalkan bekas dan ingatan. Jadilah insan cemerlang yang meninggalkan tapak gemilang dalam kehidupan".



No comments:

Post a Comment