Tuesday, November 24, 2009

JIM ROGERS SIRI 1

  1. Pertama kali saya menemui nama Jim Rogers adalah sewaktu membacabuku tulisan Sam Wyly : Entrepreneur to Billionaire 1000 Dollars & an Idea pada tahun 2008. Walaupun Sam Wyly menyebutnya secara sepintas lalu, ianya sudah cukup membuatkan saya berusaha untuk mengenal manusia bernama Jim Rogers ini.
  2. Jim Rogers yang di lahirkan di Demopolis, USA adalah pengasas Quantum Fund bersama George Soros, seawal umurnya belum mencapai 30 tahun dan bersara pada usia 37 tahun. Kemudian bertugas sebagai Profesor dalam bidang kewangan di Columbia University's Business School dan juga sebagai media commentator di seluruh dunia.
  3. Jim Rogers 66 tahun, telah menulis 5 buah buku A Bull in China, Hot Commodities, Adventure Capitalist, Investment Biker dan terkini A Gift to My Children. Sekarang ini Jim Rogers menetap di Singapura bersama isteri dan anak-anaknya, Happy (6 tahun) dan Babby Bee (1 tahun ).
  4. Seperti tajuknya, buku A Gift to My Children adalah catatan ingatan seorang bapa kepada anak-anaknya, pesanan penuh kebijaksanaan bersandarkan pengalaman memulakan kehidupan mencari wang dengan mengutip botol bekas minuman tatkala berusia 5 tahun (tahun 1948) dan bekerja di pelbagai tempat sepanjang meniti usia remaja sehinggalah memulakan kerjaya profesional di Wall Street ketika menjelang usia dewasa.
  5. Selepas 15 tahun, Jim Rogers berada di puncak kerjaya, mencapai tahap billionaire dan kemudiannya menjadi pengembara dunia sebagaimana yang diperihalkan dalam bukunya Adventure Capitalist dan Investment Biker.
  6. Menarik dalam buku ini, Jim Rogers memulakan dengan "swim your own races: Do not let others do your thinking for you"... Jim Rogers mengajar agar tidak hidup menurut kawanan (herd) kerana semua sejarah kejayaan menceritakan, idea idea yang berpotensi selalunya menjadi bahan ' gelak ketawa' dahulu sebelum berjaya. Itulah yang berlaku sewaktu Jim Rogers memulakan Quantum Fund.
  7. Perkara yang serupa berlaku bila Jim Rogers mula mengesan potensi China pada tahun 1980an. Ramai orang memberitahu yang Jim Rogers telah hilang akal..Deria niaga Jim Rogers mendesak beliau untuk menekuni political trend China dan belajar sebanyak mungkin tentang China. JIm Rogers kemudiannya datang melawat negara besar China dan belajar secara 'seeing it with his own eyes'.
  8. Jim Rogers mendapati China ada lebih dari 1 billion manusia dewasa pekerja dan mereka menabung hampir 1/3 dari pendapatan mereka, berbanding dengan kadar simpanan di USA adalah 2-4 %sahaja. Jim Rogers mendapati seawal pengembaraannya di China pada tahun 80an lagi, masyarakat Cina telah bekerja 'from dawn to dusk'.. dan semangat keusahawanan telah mula meresap dan membara dalam masyarakat Cina.
  9. Generasi muda mereka rajin belajar, menguasai English dan Japanese. China, selepas kematian Mao Tze- tung pada tahun 1976 telah berlari pantas dan hari ini sedang mendahului hampir semua negara di dunia dan sedang mengejar rapat untuk memintas Jepun dan USA.
  10. Jim, selanjutnya mengingatkan anak-anaknya agar pertama, 'be who you are . Be original. Be bold'. Mereka boleh jadi apa jua yang mereka impikan, menjadi diri mereka sebenar 'original and unique selves'. Kedua, Jim Rogers mahu anak-anaknya mempunyai etika, menghormati keluhuran undang-undang kerana menurut beliau manusia terhormat tidak akan mencari pasal melakukan perkara yang menyalahi peraturan di mana mana negara .Ketiga, Jim Rogers mengingatkan anak anaknya agar menabung dan menyimpan.
  11. Jim Rogers mengakhiri bab pertama dengan kata kata ' Those who save and invest wisely will face fewer financial woes throughout life'........ (bersambung)

No comments:

Post a Comment