Sunday, November 29, 2009

MINDA CINA SIRI 3

Saya ditanyai kenapa begitu berminat tentang China dan orang Cina. Saya sekadar menyebut sedikit sahaja, berdasarkan projection yang telah dibuat oleh Goldman Sachs, dengan bilangan penduduk yang 4 kali ganda lebih besar dari USA dan pertumbuhan ekonomi dua angka (double digit growth), adalah dijangkakan menjelang 2027 China akan mengatasi USA sebagai kuasa ekonomi terbesar di dunia.



Justeru itu, meminjam kata kata Lao Zi, pengasas Taoism, "Perjalanan seribu batu bermula dengan langkah pertama" - qianli zhixing, shiyu zuxia. Langkah pertama dalam memahami minda Cina adalah dengan cuba memahami 5 elemen teras yang mendukung proses berfikir orang orang Cina. Pertama, bahasa Cina. Bahasa begitu mempengaruhi falsafah dan budaya Cina.

Kedua, Yin dan Yang- undang undang yang memberi keseimbangan kepada 2 aspek yang berlawanan. Ketiga, Chinese connectedness -mereka percaya betapa mereka adalah 'born connected', bukan 'born equal', keempat, kesederhanaan dan memilih jalan tengah dan kelima, mianzi (muka) - sesuatu yang lebih penting dari kehidupan itu sendiri. Kesemua 5 elemen teras ini saling berkaitan antara satu dengan yang lain dan ianya membentuk minda Cina.



Tatkala Bill Gates membuat lawatan pertamanya ke China untuk memasarkan Window Software pada tahun 1994, beliau telah berkesempatan bertemu dengan Presiden Jiang Zemin. Dalam pertemuan singkat itu, Jiang telah bercakap tentang tamadun China dan berkata kepada Gates yang dia seharusnya memahami bahasa dan budaya China bagi membolehkan Microsoft berkolaborasi secara lebih meluas lagi.

Tidak syak lagi, bahasa Cina amat mempengaruhi dalam membentuk Minda Cina. Sebilangan cendekiawan menyifatkan bahasa Cina sebagai 'extension of thoughts' dan 'carrier of nation's culture'. Rao Guanzhou dalam People's Daily online pada 16 Jun, 2006 telah menulis perkara yang serupa dengan tajuk 'analyzing Chinese from the Chinese Language'.

Alphabet Roman bersifat sound based. Characters dalam tulisan Cina pula lebih kepada simbolik dan meaning based. Kebanyakan dari character itu adalah pictorial atau sekurang kurangnya mempunyai simbol yang membawa maksud sesuatu. Setiap character akan ditulis dalam simbol persegi. dan mengandungi simbolik (makna) dan juga bunyi (penyebutan). Ada character tidak membawa maksud kecuali digabungkan dengan character yang lain dan ada juga character yang boleh membawa pelbagai maksud, bergantung kepada tone sebutan.

Penulisan bahasa Cina tidak berubah sejak beribu tahun lamanya kecuali pada tahun 1950an. Hasil dari perubahan itu, ujud 2 cara penulisan characters cCina, satu dipanggil jianti (simplified Chinese) yang digunakan di China, Singapura dan Malaysia. Satu lagi dipanggil fanti (traditional/standard Chinese) yang digunakan di Taiwan, Hong Kong dan orang Cina seberang laut yang lain. Secara keseluruhan terdapat 2236 character yang telah dipermudahkan sebagai jianti.

Bagaimana orang Cina belajar bahasa Cina. Terdapat lebih dari 40,000 characters yang diketahui hari ini. Seorang Cina biasa yang mendapat pendidikan menengah akan tahu menulis 1500 - 3000 characters, manakala seorang yang mendapat pendidikan lebih tinggi akan mengenal dan menguasai 5000 - 10,000 characters.

Di China, setiap pelajar akan belajar subjek wajib yang dipanggil yuwen - characters Cina yang bermaksud bahasa dan budaya. Mereka belajar dari peringkat tadika sehingga tamat sekolah menengah. Semasa di sekolah rendah, pelajar akan belajar beberapa characters setiap hari, kemudiannya mengulang sehingga hafal, di samping menambah bilangan kenal characters sepanjang 6 tahun menuntut di sekolah rendah.

Di peringkat sekolah menengah pula, belajar characters baru telah menjadi sebahagian dari aktiviti semasa membaca dan menulis. Membaca dan menulis pictorial characters dengan kepelbagaian tones bermakna seorang pelajar bahasa Cina akan banyak menggunakan otak kanan. Kajian saintifik yang dijalankan oleh University of Science and Technology of China menunjukkan pelajar bahasa Cina akan memanfaatkan sensitiviti pada otak kanan pada permulaan200 milliseconds untuk memproses perubahan nada dalam perkataan sebelum otak kiri memproses perkaitan makna perkataan tersebut.


Oleh kerana kebanyakan characters adalah berbentuk pictorial, maka ianya sangat memberi kesan kepada cara berfikir orang Cina. Selalunya mereka melihat sesuatu situasi atau isu perniagaan dalam big picture-complete sense. Ini kita panggil sebagai CST-singkatan dari intiusi ataupun boleh kita katakan EQ orang-orang Cina, sesuatu yang telah dimantapkan menerusi latihan dari satu generasi ke satu generasi berikutnya sejak beribu tahun lamanya.

No comments:

Post a Comment