Monday, April 12, 2010

SUARA BATIN YANG MURNI

  1. Hampir 5 bulan tidak menulis dalam blog sendiri. Teman lama sejak di MRSM Nik Hasyudeen bertanya kenapa?...Bella, pelajar yang memperolehi 4.0 dalam peperiksaannya di UiTM juga bertanya, apa sudah jadi?. Saya sendiri tidak dapat menjawab, kerana mahu dikatakan sibuk, semua orang yang meletakkan dirinya dalam "Gold Digger" community akan merasa sibuk. Komuniti pelombong emas yang saya maksudkan adalah mereka yang tidak akan nenghabiskan masa dan usaha bercakap dengan sesiapa, sekiranya dia merasakan tidak akan memperolehi apa apa...
  2. Tentu sahaja, saya tidak akan merasa diri terjebak dalam komuniti seumpama itu. Mana mungkin. Saya seorang anak kampong yang biasa tinggal di teratak buruk dari daerah terpencil yang terasuh dengan nilai nilai yang berjarak dengan segala glamour gemerlap "Gold Digger" community, dapat menyebati diri dengan mereka.
  3. Saya berdiam, sekadar membetuli haluan diri. Seusia 45 tahun membuatkan saya banyak menimbang kepada ingatan ramah mesra teman sebaya sesekali melihat masa depan dengan penuh pengertian. Menekuni falsafah sebagai penjelasan hidup, membaca karya karya agong sebagai penerokaan hidup, mengembara dan melihat dunia bagi menambah kaya pengalaman hidup, mempelajari dan mengkhatami semula Quran sebagai intisari hidup dan melakukan ibadah sebagai pegangan hidup..
  4. Semua ini penting sebagai pati hidup yang bernilai kerana hidup yng diisi dengan kesungguhan kerja dan amalan mulia adalah hidup yang bermakna. Bijakpandai selalu mengingatkan, ada 2 hal utama yang ingin dicapai dalam hidup; mendapatkan apa yang kita inginkan dan menikmatinya. Hanya orang bijak yang berjaya mencapai tujuan kedua...
  5. Saya telah melengkapkan senarai 100 perkara yang saya mahu dan akan lakukan sebelum usia 60 tahun...InsyaAllah pembetulan haluan ini pastinya menurut suara batin yang murni dan ianya memberikan kesenangan batin yang tiada taranya kepada saya dan keluarga..Alhamdulillah.

2 comments:

  1. pengembaraan diri yang menarik dan sungguh memotivasikan..teruskan dato'

    ReplyDelete
  2. Tuan, saya baru berjumpa blog tuan usai komen Puan Ainon PTS :-) Catatan2 tuan amat ringkas, padat dan sungguh bermakna !

    ReplyDelete